STRAWNOŚĆ I PRZYSWAJALNOŚĆ POKARMU

Długie przerwy między posiłkami obniżają przyswajalność pokarmu.
Tłuszcze o niskim punkcie topliwości są łatwiej strawne i lepiej przyswajalne niż te, które topią się w wyższej temperaturze.
Gotowane mleko wytwarza drobniejsze, kłaczki niż mleko surowe, podobnie strawniejsze jest mleko pełne od zbieranego, 100 g wołowiny pozostaje w żołądku 2,5-3,5 godz.
, mięso baranie pozostaje dłużej, naj dłużej – wieprzowina.
Jaja na twardo pozostają w żołądku dłużej niż gotowane na miękko, ale wydzielanie soku żołądkowego jest podobne.
Jajecznica opuszcza żołądek wolniej niż jajka na miękko, podczas przyrządzania jajecznicy silnie nagrzany tłuszcz niszczy witaminy, a białko silnie ścina się.
Najmniej strawne są jajka sadzone.
Przyswajalność pokarmów można wyrazić w kaloriach netto w przeciwieństwie do tych, które zostały podane w pokarmie – kalorie brutto.
Na ogół przy diecie mieszanej nie przyswaja się 8-10 % podanych kalorii.
Reasumując powyższe uwagi możemy powiedzieć, że na stopień strawności i przyswajalności pokarmów mają wpływ: 1) rodzaj pokarmu; 2) odpowiedni sposób przyrządzenia i stopień rozdrobnienia; 3) dokładne żucie (Puree przygotowane w ustach jest lepsze od puree przygotowanego w kuchni – Jurgensen); 4) prawidłowa czynność ruchowa i wydzielnicza przewodu pokarmowego.
Obniżone wydzielanie soków trawiennych (zwłaszcza trzustkowego) obniża zdolność trawienia, również przyśpieszony ruch robaczkowy jelit w czasie biegunki uniemożliwia dostatecznie długie i intensywne działanie soków trawiennych.
Czynniki nerwowe, humoralne i hormonalne mają duże znaczenie i wpływ na czynność ruchową i wchłaniania jelit.
SYTOŚĆ POKARMÓW Pokarm, aby sycił, musi mieć odpowiednią objętość.
Rozpieranie ścian żołądka przez pokarm powoduje powstanie w naszej świadomości uczucia nasycenia.
Gdy żołądek zostaje normalnie rozciągnięty przez pokarm, to apetyt znika, dopóki pokarm jest jeszcze w żołądku, to normalnie nie odczuwamy łaknienia.
Według Plmzolda czas przebywania w żołądku poszczególnych pokarmów jest, następujący: 1-2 godz.
- 200 ml wody, herbaty, kawy, kakao bez domieszek, 200 ml mleka, bulionu, lekkiego wina, 2 jaja na miękko; 2-3 godz.
- 200 ml kawy, kakao z mlekiem lub śmietanką, 2 jaja na twardo, 200 g duszonej ryby, 70 g białego chleba; 3-4 godz.
- 200-250 g gotowanej kury, 250 g gotowanej wołowiny, 150 g czarnego chleba, 150 g jabłek; 4-5 godz.
- 250 g smażonego mięsa, 200 g śledzia, 200 g puree z grochu, 250 g duszonego bobu.
Mięso jest pokarmem sycącym, ryby mają mniejszą wartość sycącą niż mięso zwierząt rzeźnych, biały chleb ma stosunkowo niewielką wartość sycącą, jeszcze mniejszą – grzanki
[podobne: MAKIJAŻ PERMANENTNY METODĄ WŁOSKOWĄ, montaż smt, styropian spadkowy ]

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Powiązane tematy z artykułem: MAKIJAŻ PERMANENTNY METODĄ WŁOSKOWĄ montaż smt styropian spadkowy